Handen in beeld: in opstand

Bij handen in beeld plaats ik een foto waarbij de handen of vingers centraal staan. De foto wordt gekoppeld aan een thema of situatie die op dat moment bij mij speelt, in combinatie met handlijnkunde.

Afbeelding via Favim, bron nidabites.tumblr

















Het gebeurt ons allemaal wel eens, zo'n week met een enorme TO DO lijst. Ik heb het dan over die specifieke To do's waar je nou niet enorm warm van loopt en boordevol energie van krijgt. Als je die To do's een beetje spreidt tussen 'de opkomst' en de 'deadline' is er niks aan de hand. Maar ja december hakt er bij mij altijd enorm in, dan hebben we de eerste week van januari om een beetje bij te komen, wat meestal resulteert in praktisch veel slaapuren draaien om vervolgens de tweede week van januari te starten met een enorme lijst aan 'af te handelen'.

De eerste drie dagen doe ik moeiteloos, maar dan... dag vier meld ik manlief in de ochtend nog bij de ons tweede vers gezette cappucino dat ik vandaag dapper verder ga met mijn lijst en nog geen uur later zit ik iets heeeel anders te doen. Weiger ik om nog langer naar die lijst te kijken en heb ik de ontzettende behoefte aan ANDERS, inspiratie, vernieuwing en ben ik volledig opgeslokt in een andere wereld.

Wat is dat toch? Dat gevoel van opgesloten te zitten? die aversie tegen 'dat moeten'? die opstand? dat recalcitrante gedrag?
Mensen met kransen (ronde spiraalvorm) als vingerpatroon kunnen hier regelmatig last van hebben, of diegene onderons met een afstand tussen hoofd- en levenslijn aan het begin, hebben onafhankelijkheid ook hoog in het vaandel staan. Ook voor creatieve spatelhand bezitters is dit fenomeen niet onbekend. En de vijven in de numerologie zijn ook zeer gehecht aan hun vrijheid.
Daarmee zeg ik niet dat ze hun klussen niet afmaken, want dat gebeurt heus! Maar soms kan het niet anders dan dat 'het moeten' even losgeschud MOET worden om met hernieuwde energie de klussen weer op te pakken. Klinkt tegenstrijdig twee keer 'moeten', eens, maar het ene is van buitenaf opgelegd (hetzij anderen, hetzij de eigen hersenen) en het ander komt van binnen uit.

In mijn geval heeft het geresulteerd in een NOG langere to do lijst, maar ja dan is het nu wel eentje waar ik met bijzonder veel enthousiasme weer aan wil werken. Want die ene dag waarin ik 'mijn moeten' heb genegeerd, heeft mij zoveel nieuwe impulsen opgeleverd dat ik weer helemaal opgeladen ben. Nu is het de zaak om dat weer een beetje in te tomen, want maandag is volgens mijn lief vroeg genoeg.