Deuren

In 2005 zag ik voor het eerst werk van Bert Vredegoor. Zijn werk op zwart fluweel oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij uit, helaas niet op mijn man, anders had er al een stuk van hem aan de muur gehangen.

Het licht vanuit het donker, het mystieke van het Oosten en dan, voor mij aantrekkelijk, die deuren. Ooit heeft iemand mij gezegd, lang lang geleden nadat ik een relatie had verbroken 'voor een gesloten deur, gaan er tien nieuwe open'. Dus deuren symboliseren voor mij 'Nieuwe Kansen'.

Nieuwe kansen, nieuwe rondes en sloeg ik die ene deur vroeger met een klap dicht, draaide ze op slot en gooide de sleutel weg is daar nu toch wel wat in veranderd. Ik doe ze wat vaak zachter dicht, bewaar soms de sleutel en heel af en toe laat ik ze zelfs op een kier staan. Gaan die nieuwe deuren minder hard open daardoor? nee zeker niet, maar ik denk ook twee keer na of ik de nieuwe deur, half of helemaal open wil hebben en binnen welke tijd. Het gaat om de balans, maar het maximum blijft die tien deuren want zodra ik daar overheen ga moet er echt weer eentje hard dicht en de sleutel weg.