handen in beeld: wat heb ik gedaan?

Bij handen in beeld plaats ik een foto waarbij de handen of vingers centraal staan. De foto wordt gekoppeld aan een thema of situatie die op dat moment bij mij speelt, in combinatie met handlijnkunde.

afbeelding via Favim, bron adela and tessie

Wat heb ik gedaan? Waarom doet ze zo? Ik zie dat er iets mis is, maar ze blijft zeggen dat er niks aan de hand is. Herkennen we dit? Het gedrag van de ander op onszelf betrekken? Het gaat zo snel, in een 'split second' zitten we erin, en het kan best lang duren voordat je eruit bent.

Neem bijvoorbeeld het non-verbale afstandelijke gedrag. Men geeft een signaal dat er iets mis is en dan gaan we vissen. In het ene geval lost het wat op, want dan komt het gesprek op gang en kun je actie ondernemen. Maar het komt ook heel vaak voor dat het pure onvrede is over iets wat helemaal niets te maken heeft met jou, jij bent toevallig in de buurt en pikt het op. Ikzelf ben er behoorlijk gevoelig voor en heb er aan moeten werken om dingen niet op mezelf te betrekken. Wellicht ben ik er zelfs in doorgeslagen, want als ik na twee keer hengelen nog steeds niet beet heb vraag ik zelfs aan diegene om de ruimte te verlaten aangezien het mij & de rest van de sfeer negatief beïnvloed. Wanneer ik ergens anders ben, probeer ik mij er voor af te sluiten en geen aandacht aan te geven, lukt dat niet.. dan verlaat ik zelf de ruimte.

Waarom doen we dit? Nou, het overgrote deel van de westerse bevolking heeft lussen als huidpatronen, dus zeer sociaal aangelegd. Zit een dergelijke lus ook op de pink dan houden we niet van conflicten. Harmonie hebben we hoog in het vaandel staan en we doen dan ook ons uiterste best om die te behouden. Mocht je de gelukkige bezitter zijn van een tent als huidpatroon op de wijsvinger dan ben je helemaal gevoelig voor personen & ruimtes waardoor je 'vibes' heel snel oppikt.

En op zich is het natuurlijk een mooi gegeven dat je je bekommert om je medemens, heel goed zelfs! Maar hou ook vooral in het achterhoofd dat wanneer je de ander de ruimte hebt gegeven om te melden wat er dwars zit, jij ook mag aangeven wat het gedrag van de ander met jou doet. Als je dan nog niet beet hebt... laat het gaan. Misschien vertellen ze ooit nog het daarom op de waarom, maar jij hebt je best gedaan.